Vanapere köögikatsetused

Kaheksajalad kuivavad Artemidas

Juulikuu esimesel poolel olin oma perega juba traditsiooniks saanud suvisel reisil. Sel aastal valisime külastamiseks Kreeka. Veetsime aega Santorinil, Milosel ning Ateenas ning selle lähiümbruses.

Kui tavaliselt pannakse reisile minnes paika plaan, mis vaatamisväärsusi külastatakse, siis mina planeerin, kuhu sööma minna. Minu jaoks on kõige huvitavam ja mõnusaim reisimise juures uue toidukultuuri avastamine ja tundma õppimine. Ja kuidas seda veel paremini teha, kui mitte süües!

Enne reisi uurisin, milliseid roogasid peaks erinevates kohtades kindlasti proovima, missuguseid restorane külastama. Sel aastal kasutasin esmakordselt ka TripAdvisori abi. Tänu sellele leidsin mõned varjatud pärlid Kreeka väikelinnades, millest teised reisiblogid vaikivad.

Toidukultuurist hea ülevaate saamiseks valin alati restoranid, mis vastavad järgmistele kriteeriumidele:

seal söövad kohalikud;

puuduvad piltidega menüüd ja ahistavad kelnerid, kes tänavalt sind juba sööma kutsuvad;

restoran on vaiksemal tänaval või kohas, kuhu turistid tihti ei satu;

menüü on kohalikus keeles, äärmisel juhul ka inglise keeles;

hinnatase on mõistlik

Mis puudutab hinnataset, siis Kreekas on väga soodne välja süüa. Nelja peale maksime keskelt läbi 60 €. Selle eest võtsime alati 4-5 eelrooga ja 3 pearooga, lisaks veini ja vett, mõnikord ka kohalikku õlut.

Toidupoes hindu vaadates tundus, et kodus söögivalmistamine võib lõppkokkuvõttestulla palju kulukam. Kohalikelt selle kohta küsides tuli välja, et enamik kreeklasi ostab oma toidu turult ja tõesti, turul oli kaup ligi poole odavam.

Kreekas peaks kindlasti külastama mõnda kohalikku tavernat ehk kõrtsi-pubi, mis on tihti armsad väikesed pererestoranid. Kreeka toit on ideaalne jagamiseks ja seda tegime ka meie kohalikke tavasid järgides. Nii saab suurema seltskonnaga reisides palju erinevaid toite maitsta.

Road, mida Kreeka reisi ajal kindlasti proovida tahtsin, olid kreeka salat, praetud juust ehk saganaki, grillitud halloumi ja muidugi mereannid. Need kõik said ka järele proovitud. Seejuures sai praetud juustu ja salatit söödud vist küll igas kohas. Kokku sõime väljas 10 päeva jooksul14 korda! Fetajuust on kreeka toitude üks lahutamatu osa ning võib kindel olla, et hetkel on mul feta juustust küll isu täis.

See on vaid 1/4 kõigist Kreeka salatitest mis me reisi ajal proovisime!

Lisaks avastasin reisil ka mõned uued lemmikud nagu praetud suvikõrvitsapallid, dolmad (täidetud marineeritud viinamarjalehed) ja lihapallid tomati-fetajuustukastmes, viimaseid plaanin ka kodus kindlasti järgi teha.

Postituse lõpus jagan teiega ka mõned Ateena ja selle lähiümbruse söögikohtade soovitused, mis kindlasti vääriksid külastamist.

Saabusime Ateenasse varahommikul ja lahkusime Ateenast 10 päeva hiljem hilisõhtul. Saabudes oli meil aega 12 tundi kuni järgmise lennuni, seega otsustasime minna randa. Sõitsime  Artemidasse, mis asub 10 km ja 15 minutilise taksosõidu kaugusel lennujaamast. Rand oli päris puhas. Kui on vaja lennujaamas aega parajaks teha, tasub kindasti sinna minna. Ateena kesklinnast on aga mõnusamad rannad Vouliagmenis. Sinna tasub kindasti tervet päeva veetma minna.

Artemidasse minek tuli spontaanselt. Selle linna jaoks polnudki mul restorani valitud. Kasutasin TripAdvisori abi. Valisime välja restrorani, mis hinnangute põhjal on parim restoran Artemidas.

Arontikoni tavern Artemidas

Arhontikon-i taverna (‪Leoforos Vravronos 12, Artemida 19016)

Restoranist sai otse rannaliivale astuda

Restoran on kõrget hinnangut väärt, sest toit oli väga hea, teenindus kiire ja sõbralik ning asukoht oli ka imelise vaatega. Sõime põhimõtteliselt mererannas, otse restoranist sai rannaliivale astuda.

Meeldejäävaimateks roogadeks olid kindlasti mereannid. Siin sain ma selle reisi parimat täidetud kalmaari, mis oli väga hõrk, ning grillitud kaheksajalga. Eelroogadest oli parim suvikõrvitsa pätsikesed tadzikiga.

Töidetud kalmaas tomati ja fetajuustuga

Reisi lõpus olime Ateena linnas 5 päeva. Selle aja jooksul jõudsime mitmeid söögikohti külastada. Jagan teiega neist kolme, mis kõik olid erinevates linnaosades. Nendesse kohtadesse läheks kindasti veel tagasi kui siiakanti satun.

Filema (‪Romvis 16, Athens 10562, Greece)

Parim kofta kebab Ateenas oli Filemas

Restoran asub Ateena kesklinnas ühel vaiksemal kitsal tänaval, mis on väga lähedal peamistele paksult turistidega täidetud ja poodidega sillutatud jalakäijate tänavatele ja Syntagma väljakule. Päeval on sellel kitsal tänaval kauplejad oma turukaupadega, aga peale kella 6-te panevad nad oma ärid kinni ja siis on see ideaalne koht õhtusöögi nautimiseks. Hinnad on Filemas väga normaalsed ja teenindus oli kiire ja sõbralik. Maitsesime seal nii mereande kui ka liha. Kõige meeldejäävam oli kofta kebab ja mõnusalt mahlased praetud suvikõrvitsapallid. Restoranis einestas ka palju kohalikke, nii et autentse elamuse saab sealt kindlasti!

Taverna Diomataris (‪Dimofontos 80, Athens 11851, Greece)

Perepilt Diomatarises

Ühel õhtul otsustasime, et läheme kodu lähedale välja õhtut ja veini nautima. Söömist ei olnudki plaanis, sest olime väga hilise lõuna teinud ja kõhud olid veel kõigil täis. Otsustasime Diomatarise kasuks, sest see oli meie Airbnb-le väga lähedal ja TripAdvisori järgi meie piirkonna kõige kõrgemalt hinnatud restoran. Lauad olid paigutatud restorani teisele korrusele, kus sai õhtustada vabas õhus. Tegu on pererestoraniga, kus kõik pereliikmed olid kas köögis tööl või teenindamas. Inglisekeelne menüü oli neil väga kehva ja võib arvata, et nende peamised külastajad on kohalikud. Jõudsime sinna poole kümne paiku ja olime õnnelikud, et saime veel ühe viimase vaba laua. Teenindus oli väga sõbralik ja teenindaja oli väga meeldivalt üllatunud, kui tellisime toite, mida tavaliselt turistid ei telli. Diomataris pakub kreeta kööki ja menüüs oli palju erinevaid lihatoite, salateid ja huvitavaid eelroogi, mis erineisid mujal tavernates proovitud toitudest.

Täidetud kõrvitsaõied fetajuustuga

Eelroogadest tellisime saganakit (preatud juust), salatit granaatõunaseemnetega ja Kreetalt pärit kõvajuustuga ning täidetud kõrvitsaõisi, mis said ka meie lemmikuks seal tavernas. Pearoaks võtsime hautatud kitse, mis oli tõeliselt pehme ja maitsev.

Mavro Provato at  (‪Arrianou 31-33 | Pagkrati, Athens 11635, Greece)

Mavro Provato

Mavro Provatosse läksime pärast Kallimarmaro külastamist. Kallimarmaro ehk Panathinaikó staadion on olümpiastaadion, mis ehitati esimeste modernsete olümpiamängude jaoks 18. sajandil. Restoran on sellest 5 minutilise jalutuskäigu kaugusel ja asub vaiksel tänaval kortermajade rajoonis. Kuna koht on turistide teeradadest veidi kõrval, siis einestasid seal pigem kohalikud või teadlikumad turistid. Niisama linnapeal ringi konnates sinna ei satu. Meie läksime sinna hilist lõunasööki nautima ja saime kohe endale laua. Kes aga soovib lõunaks või õhtusöögiks minna, siis on soovitav laud broneerida.

Fava

Sõime grillitud halloumit, mis oli super hea. Santorini fava (kollastest hernetest tehtud dip) ja praetud feta meega viisid lausa keele alla. Pearoogadest soovitan tellida küpsetuspaberi sees röstitud lammast ja sealfileed. Need serveeritakse koos feta juustuga. Lihatükid olid väga mahlased ja pehmed. Teenindus oli väga sõbralik ja autentne ning hinnad mõistlikud!
Ülevaate kreeka saarte – Santorini ja Milose- toitudest teen oma järgmises postituses.

Praetud feta juust meega

Küsimus jälgijatele- Mis on teie lemmikud kreeka köögis ja mis on teie soovitused, kuhu Ateenas sööma minna?

Kus Ateenas süüa?

Olen Laura. Blogi pidanud aastast 2012. Siit blogist leiad minu lemmik katsetused, nii magusad ja soolased, Eestist ja maailma köökidest. Eriti sooja koha on võitnud minu südames aasia köögid, Korea köögiga esiotsas. Kui oled huvitatud koostööst, siis kirjuta laura@vanapere.ee